Temina Cadi Sulumuna
Harfistka, muzykolog; doktor sztuki muzycznej (w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, specjalność: gra na harfie); adiunkt w Katedrze Teorii Muzyki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Laureatka, m.in. Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, stypendystka Ministra Kultury i Prezesa Rady Ministrów. Posiada w swoim dorobku naukowym monografię „Hommage à Henriette Renié. Wybór korespondencji kompozytorki” (zebrała, przełożyła, wstępem i objaśnieniami opatrzyła Temina Cadi Sulumuna, przedsłowie Wojciech Nowik, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Warszawa 2017). Autorka artykułów w językach polskim, angielskim i francuskim opublikowanych, m.in. przez wiodące międzynarodowe wydawnictwa naukowe Brepols Publishers, Cambridge Scholars Publishing, Springer Nature Switzerland AG. Brała czynny udział w zagranicznych i polskich konferencjach naukowych, wygłaszając referaty w języku angielskim, francuskim, hiszpańskim i polskim (Aveiro, Budapeszt, Dublin, Glasgow, Karlsruhe, Londyn, Lucca, Manchester, Nottingham, Petersburg, Wilno, Bydgoszcz, Rzeszów, Warszawa).
Jerzy Bralczyk
Urodził się 23 maja 1947 roku w Ciechanowie. Jest jednym z najbardziej znanych językoznawców, profesorem nauk humanistycznych oraz specjalistą w zakresie języka mediów, reklamy i polityki. Od 1999 roku związany z Uniwersytetem SWPS. Wykłada również w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Jerzy Bralczyk dołączył do Rady Języka Polskiego tuż po tym, jak powstała w 1996 roku. Z kolei od 2003 roku zasiada w jej prezydium. Największą popularność przyniósł mu program „Mówi się”, który prowadził co tydzień na antenie TVP Polonia w latach 2001-2007. Z kolei od 2008 do 2009 roku był gospodarzem audycji „Na słówko” w TVN Lingua. Jerzy Bralczyk wciąż prowadzi także program „Słowo o słowie” w Polskim Radiu. Oprócz tego jego felietony możemy przeczytać w miesięczniku „Wiedza i Życie”. W 2021 roku związał się z nowo powstałym Radiem Nowy Świat. Co piątek można go usłyszeć w programie „Poranna Manna” prowadzonym przez Wojciecha Manna i jego syna Marcina. Jerzy Bralczyk został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi oraz Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Z kolei w 2013 roku otrzymał Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Jerzy Bralczyk ma na swoim koncie dziesiątki książek i publikacji. Większość z nich poświęcona jest zagadnieniom związanym z językiem polskim. Wśród tytułów, które wydał, znaleźć można między innymi „Przestrogi i porady językowe dla dziennikarzy”, „Mój język prywatny”, czy też „Mówi się: poradnik językowy profesora Bralczyka”.
Andrzej Krusiewicz
Spiker i lektor w Polskim Radiu S. A. Współautor audycji o tematyce historycznej oraz programów, dla których inspirację stanowiły sztuki teatralne. Czytał listy dialogowe pod filmy wyświetlane w kinach. Przez wiele lat współpracował z Polskim Związkiem Niewidomych. Lektor książki mówionej. Juror konkursu na najlepiej czytaną książkę. Aktywny jako konferansjer. Prowadzi koncerty z muzyką klasyczną, rozrywkową, bierze udział jako narrator w uroczystościach patriotycznych, religijnych, środowiskowych, różnych instytucji, o charakterze lokalnym i ogólnopaństwowym typu rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego, 70 rocznica wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim, dożynki wojewódzkie, Dzień Nauczyciela, Święto Biblii, Gala Wynalazczości, Dzień Narodowy Austrii i Korei Południowej, obchody rocznicowe na Monte Cassino, w Bolonii, Brindisi, Casamassima, Matera, Mottola, Forli we Włoszech. Występy okazjonalne w całej Polsce, na Białorusi, na Ukrainie, na Słowacji, w Austrii, w Danii i Szwecji w przedstawicielstwach dyplomatycznych. Udział w 18-u Międzynarodowych Festiwalach Orkiestr Wojskowych, 12-u Festiwalach – Wieczornych Spotkaniach Muzycznych w „Dziekance” w Uniwersytecie Muzycznym, w festiwalach: „Muzyka na Szczytach” i „Muzyczne Przestrzenie” w Wielkopolsce, Muzyki Odnalezionej w Sandomierzu i Tarnowie. Od ponad 30 lat prowadzi koncerty chopinowskie w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Od kilkunastu lat bierze udział w Festiwalu „Muzyka w Kwiatach” organizowanym w Ogrodzie Botanicznym w Powsinie koło Warszawy. Od kilku lat w Festiwalu Chórów w stolicy. Trzykrotnie uczestniczył jako konferansjer w przesłuchaniach pianistów podczas Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych im. F. Chopina w Warszawie. Czterokrotnie, w podobnym charakterze, w przesłuchaniach śpiewaków podczas Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w stolicy. Trzykrotnie podczas przesłuchań Międzynarodowego Konkursu Pianistów – Amatorów w Warszawie. Autor słowa wiążącego do publicznej prezentacji przez pianistkę japońską Kayo Nishimizu dzieł wszystkich Fryderyka Chopina – cyklu 16 koncertów. Kilkukrotny udział w koncertach integracyjnych, których celem jest usprawnianie poprzez muzykę młodzieży niepełnosprawnej. Wykładowca z zakresu kultury słowa, poprawności językowej i zachowań mikrofonowych podczas warsztatów dziennikarskich organizowanych w Lipsku pod Sandomierzem.
Zainteresowania: dobra książka, narty, tango argentyńskie.
Floripari
Zespół FLORIPARI powstał w 1994 roku. Jednym z jego współzałożycieli jest Aleksander Tomczyk, który do dzisiejszego dnia pełni rolę kierownika artystycznego i stanowi oś zespołu. Ideą muzyków jest przybliżanie i prezentowanie polskiej, dawnej sztuki muzycznej. Zespół wykonuje muzykę na instrumentach historycznych z uwzględnieniem dawnych technik wykonawczych, jak również w duchu licentia poetica, czego wyrazem są interpretacje inspirowane muzyką ludową lub orientalną. Od początku swojej działalności FLORIPARI bardzo aktywnie koncertuje w kraju i za granicą.
Przeszło 20 lat temu zespół związał swoją działalność z Zamkiem Królewskim na Wawelu, przywracając tradycje muzyczne dworu królewskiego i muzycznych kapel sprzed wieków. Będąc muzyczną wizytówką tego szczególnego miejsca, zespół występował dla wielu ważnych osobistości i koronowanych głów składających wizyty na wawelskim wzgórzu, m.in.: prezydenta Portugalii, króla Malezji, królowej Szwecji, przedstawicieli NATO, rządu Norwegii, księcia Monako i innych.
Promując polską kulturę, artyści odbyli wiele zagranicznych tras koncertowych. Działania FLORIPARI były wielokrotnie wspierane przez Instytut Adama Mickiewicza – jedną z głównych instytucji promujących rodzimą kulturę na świecie.
W ostatnich latach dużą wagę w historii zespołu miały występy na: Blackwood River Chamber Festiwal (Australia Zachodnia, 2012), 51 Międzynarodowym Festiwalu w Łańcucie (2012), Stour Festival of Music (Anglia, 2010), a także na Festiwalu Kolory Polski, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej Ars Antiqua Europae In Via Gothica (Słowacja), XVIII Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie, Festivalul de Muzica Veche (Bukareszt), Festiwalu Muzyki Niezwykłej (Kraków, 2017) oraz koncerty podczas gali Nagrody Pro Publico Bono (Rzym, Kraków) i w ramach obchodów Europejskiego Miasta Kultury w Wilnie. Artyści uczestniczyli w licznych kursach interpretacji muzyki dawnej. Szczególną wagę miały stypendia prestiżowej DISS Dartington oraz The David Reichenberg Trust w Anglii (1993-1995) i wiążące się z nimi kontakty z artystami takiej miary jak Paul Goodwin, Emma Kirkby czy Anthony Rooley. Od tamtej pory skład zespołu ewoluował, instrumentarium znacznie się poszerzyło, a poszczególni muzycy nie zaprzestają starań i niestrudzenie szlifują swoje umiejętności.
Muzycy Wawelscy dokonali wielu nagrań. Na szczególną uwagę zasługują: płyta „Kędykolwiek teraz jesteś. Liryka miłosna dworów europejskich XVI i XVII w.” (1995), płyta „Auditum de coelis. Jasnogórskie muzykalia”, która inicjuje cykl prezentujący nieznaną polską muzykę dawną (2001), „Jasnogórska Muzyka na Boże Narodzenie” (2005) oraz „Muzyczne Pocztówki z dawnej Polski” (2012). Rok 2016 zaowocował płytą-śpiewnikiem z „Cantigas de Santa Maria”, które po raz pierwszy zostały wykonane w języku polskim.
Muzycy FLORIPARI od lat zajmują się pracami badawczymi nad nieznanymi polskimi muzykaliami dawnych wieków. Od 2006 roku zespół współpracuje z Towarzystwem Przyjaciół Ziemi Rakowskiej oraz Zespołem Pałacowym w Kurozwękach. Bada i wykonuje muzyczną spuściznę Braci Polskich i Kapeli Rakowskiej. Owocem są coroczne koncerty w cyklu „Muzyczne perły dawnego Rakowa” oraz nagrania płytowe.
Istotnym wymiarem aktywności FLORIPARI jest działalność edukacyjna. Zespół bierze udział w koncertach dla najmłodszych, grając i opowiadając o historii Polski i kulturze dawnych wieków – instrumentach, obyczajach i modzie. FLORIPARI ma na swoim koncie występy dla dzieci m.in. w Filharmonii Narodowej i Teatrze Wielkim Operze Narodowej (Szalone Dni Muzyki, 2016) oraz współpracę z Działem Edukacji Filharmonii Krakowskiej.
Ewa Leszczyńska
Ukończyła wydział instrumentalny Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu Jerzego Sulikowskiego oraz wydział wokalny w Conservatorio Giuseppe Verdi w Mediolanie w klasie śpiewu Margaret Hayward. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Olgę Pasiecznik, Izabelę Kłosińską, Urszulę Kryger i Thomasa Quasthoffa. Pozostaje pod stałą opieką wokalną i artystyczną Jerzego Artysza. W 2012 r. jako śpiewaczka wraz z pianistą Tomaszem Pawłowskim zdobyła I nagrodę na Konkursie im. Giosuè Carducciego w Madesimo. Jako pianistka współpracowała m.in. z Ewą Marciniec, Davidem Fiorem, Łukaszem Hajduczenią, Katarzyną Trylnik i Gianlucą Burattem, z którym zdobyła nagrodę Rotary w Mediolanie. Jako śpiewaczka występuje z takimi pianistami, jak Tobias Koch, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka, Miyako Arishima i Bartłomiej Wezner. Koncertuje również, sama sobie akompaniując na fortepianie. W latach 2007–2010 była członkiem Laboratorio Interdisciplinare di Musica e Spettacolo (Limes) w Mediolanie, biorąc udział w wielu przedstawieniach operowych i teatralnych. Występowała także m.in. w solowych rolach podczas prawykonania opery Die 13 Sternbilder aus dem Wallis w Szwajcarii, w roli Mirteo w operze Semiramide riconosciuta Leonarda Vinciego w Warszawie, brała też udział w projekcie Dunkle Zeiten Wien w Off Theater w Wiedniu. W 2019 r. wystąpiła w roli Ericlei w Il ritorno d’Ulisse in patria Monteverdiego, z orkiestrą Europa Galante pod batutą Fabia Biondiego w Elbphilharmonie w Hamburgu. W marcu 2020 r. wykonała główną partię w operze Rodelinda Händla w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie. Współpracuje z takimi zespołami muzyki barokowej, jak Les Roses Sauvages, Arte dei Suonatori, Musica Florea, Royal Baroque Ensemble, Baroque Collegium 1685. Jest członkiem zespołu Multi Trio, z którym w 2016 r. odbyła tournée po Stanach Zjednoczonych. Występowała na takich festiwalach, jak Dni Bachowskie w Krakowie, „Chopin w barwach jesieni” w Antoninie, Festiwal Oper Barokowych „Dramma per musica” w Warszawie, „Il Banchetto Musicale” w Wilnie, „Venice” Easter Festival w Hamburgu, Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju, a także „Chopin i jego Europa”w Warszawie.
Od 2017 roku występuje w roli śpiewaczki i pianistki jednocześnie wykonując recitale pieśni zarejestrowane między innymi dla Programu Pierwszego Polskiego Radia.
Boarte Piano Trio
Boarte Piano Trio współtworzy trzech wybitnych polskich muzyków. Konrad Skolarski, Jarosław Nadrzycki i Karol Marianowski to utytułowani artyści, którzy swoją międzynarodową renomę zdobyli, występując we wszystkich krajach Europy, w obu Amerykach i w Azji. Zarówno jako soliści jak i kameraliści oraz członkowie utytułowanego Meccore String Quartet podbili wiele znamienitych sal koncertowych takich jak: Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Wigmore Hall, Cadogan Hall i Menuhin Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, BOZAR w Brukseli, Frick Collection w Nowym Jorku, Pollack Hall w Montrealu, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Wielka Sala Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie, Sala im. Arama Chaczaturiana w Erywaniu oraz Atheneum w Bukareszcie.
W czasie swojej drogi artystycznej mieli zaszczyt współpracować z wybitnymi osobistościami ze świata muzyki kameralnej takimi jak: Alfred Brendel, Günter Pichler, Gerhardt Schulz, Valentin Erben, Heime Müller, Pavel Gililov oraz z członkami Artemis Quartett w tym św. pm Friedmannem Weigle. Jako soliści występowali pod batutą wybitnych dyrygentów, między innymi: Krzysztofa Pendereckiego, Michaiła Jurowskiego, JoAnn Falletta, Łukasza Borowicza, Waleriego Giergiewa, Maxima Vengerova, Kristjana Järviego, Giancarlo Guerrero, Sergeya Smbatyana, Massimiliano Caldi i Paula Goodwina.
Członkowie zespołu są zwycięzcami wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów, a także otrzymali szereg nagród fonograficznych za swoje dotychczasowe nagrania, w tym nagroda Supersonic Award niemieckiego magazynu Pizzicato, Diapason 5 magazynu Diapason, oraz kilkakrotnie nominację do nagrody Fryderyk. Muzycy BPT występowali z czołowymi orkiestrami m.in. London Philharmonic Orchestra, Royal PhilharmonicOrchestra, MDR Sinfonieorchester czy Simón Bolivar Orchestra of Venezuela.
Artyści są absolwentami Hochschule für Musik Köln, The BostonConservatory, Royal Academy of Music, Uniwersytetu Muzycznego im.Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. I. J . Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie prowadzą działalność pedagogiczną. Ukończyli również z wyróżnieniem Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, Universität der Künste w Berlinie, Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli, Universität Mozarteum Salzburg.
Art’n’Voices
Art’n’Voices to zespół wokalny wykonujący muzykę a capella. Oktet powstały w 2010 roku wykonuje muzykę poważną, specjalizuje się w muzyce współczesnej. W skład zespołu wchodzą studenci i absolwenci Akademii Muzycznej w Gdańsku, a także muzycy od lat związani ze sceną chóralną Trójmiasta i Wejherowa.
Dotychczas Art’n’Voices wydał trzy autorskie albumy: „Droga krzyżowa. Z Chrystusem na Kalwarii Wejherowskiej” (2013), na której znajdują się kompozycje liderki zespołu – Anny Rocławskiej-Musiałczyk, a także „Art’n’Voices Live In Provance” (2019) – płytę będącą zapiskiem trasy koncertowej, jaką oktet odbył we Francji, w 2018 roku, a także „Midnight Stories” (2020) – album z utworami młodych, polskich kompozytorów, w większości napisanych specjalnie dla zespołu Art’n’Voices.
W swoim dorobku konkursowym zespół posiada dziesięć nagród Grand Prix, zdobytych na festiwalach i konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Oprócz sukcesów konkursowych, Art’n’Voices z powodzeniem koncertuje w całym kraju i Europie (m.in. w ramach Festiwalu Per Musicam Ad Astram w Poznaniu, 53. Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie, Festivalu des Choeurs Laureats we Francji, czy Tolosaka Abesbatza Lehiaketa w Kraju Basków). Zespół współpracuje też z instytucjami kultury, takimi jak Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, czy Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie.
Natalia Wolanin
Urodzona w Zielonej Górze, obecnie studentka II roku studiów magisterskich w klasie fortepianu prof. Alicji Palety-Bugaj na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, solistka i kameralistka. Laureatka wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, zarówno w roli solisty jak i kameralisty m.in. Internationaler Klavierwettbewerb (Goerlitz), Forum Młodych Instrumentalistów (Rybnik), Międzynarodowy Konkurs Muzyczny (Łomianki), Międzynarodowy Konkurs im. J. Garści (Stalowa Wola), Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego (Piotrków Trybunalski). Koncertowała na zaproszenie m.in. Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Instytutu Polskiego w Lipsku, Stowarzyszenia Ars Nova w Pontaliere, Stowarzyszenia PRO MUSICA w Zielonej Górze, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, w ramach projektu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ,,Kultura Dostępna”, a także w wielu innych miejscach dla różnych grup społecznych. Uczestniczka Kursów Mistrzowskich i Warsztatów w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego, mgr Marii Niemiry, prof. Zbigniewa Raubo, prof. Helgeheide Schmidt, dr hab. Edwarda Wolanina oraz, prof. Alicji Palety – Bugaj. Stypendystka Marszałka Województwa Lubuskiego, Stypendystka Europaische Stiftung der Rahn Dittrich Group fur Bildung und Kultur, Laureatka Nagrody Głównej ,,Eurydyki” 2015 Zielonogórskiego Ośrodka Kultury w dziedzinie muzyki. Od 2019 r. współtworzy projekty artystyczne Fundacji Rzeka EN pełniąc funkcję Prezesa Zarządu.
Milena Lange
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu wybitnej śpiewaczki Anny Radziejewskiej. Artystka o szerokim kręgu zainteresowań muzycznych. Laureatka wielu konkursów wokalnych dla młodych wykonawców. Uczestniczka wielu kursów mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych mistrzów śpiewu operowego. Z powodzeniem koncertuje na scenach filharmonicznych i teatralnych (Francja,Włochy, Norwegia Chorwacja, Litwa, Czechy). Często gości na scenach takich sal koncertowych jak : Filharmonia Narodowa w Warszawie, Centrum Kongresowe ICE Kraków, Zamek Królewski w Warszawie, Filharmonia Bałtycka w Gdańsku czy Sala Ziemi w Poznaniu. Współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi oraz kameralnymi w Polsce i za granicą. W trakcie swojej dotychczasowej działalności artystycznej współpracowała z wieloma mistrzami batuty m.in. z Andreą de Carlo, Rubenem Silvą, Krzesimirem Dębskim, Maciejem Niesiołowskim, Piotrem Wijatkowskim, Bartoszem Żurakowskim, Adamem Klockiem...
Bierze czynny udział w spektaklach operowych, musicalowych oraz koncertach. Debiutem operowym artystki był udział w światowej prapremierze opery „Il Trespolo Tutore” Allessandra Stradelli, w której zagrała główną rolę – Artemisię z Orkiestrą Instrumentów Historycznych Zakładu Muzyki Dawnej pod batutą Maestro Andrea De Carlo z Conservatorio Statale di Musica Alessandro Casella w Akwili. W kwietniu 2018 roku za kreację roli Artemisii w przedstawieniu „Il Trespolo Tutore” w Operze Nova w Bydgoszczy otrzymała II nagrodę w konkursie na najciekawszą osobowość 11 Międzynarodowego Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy. Kolejną ważną rolą operową w karierze artystki była tytułowa postać Semiramidy z opery Gioacchino Rossiniego, w którą wcieliła się w 2021 roku dzięki współpracy z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie pod opieką reżysera Michała Znanieckiego.
Założycielka i menadżerka orkiestry symfonicznej Warsaw Impressione Orchestra, która z powodzeniem koncertuje w salach koncertowych Polski i za granicą. Jest dyrektorem Impresariatu Artystycznego MS Promotion, który promuje gwiazdy muzyki klasycznej jak i młode talenty w Polsce i za granicą. Artystka organizuje różnego rodzaju przedsięwzięcia kulturalne (spektakle operowe, operetkowe, musicalowe, koncerty) promując muzykę klasyczną na najwyższym poziomie artystycznym. W 2020 roku została beneficjentką programu Funduszu Wsparcia Kultury, dzięki któremu zrealizowała cztery duże wydarzenia artystyczne z udziałem solistów oraz orkiestry symfonicznej. W 2021 roku otrzymała tytuł honorowy Ambasadora Stalowej Woli za wybitne osiągnięcia i promowanie rodzinnego miasta.
W 2022 roku nawiązała współpracę ze szwajcarską agencją Vida Art, która promuje artystkę w takich krajach jak Niemcy, Austria, Szwajcaria, Włochy czy Francja.
Kamila Wąsik - Janiak
Edward Wolanin
W wieku 5 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie u Urszuli Hop. Następnie, w Rzeszowie ukończył średnią szkołę muzyczną w klasie Krystyny Matheis-Domaszowskiej. Jako najmłodszy w historii uczelni student, w wieku 15 lat rozpoczął naukę w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Studiował pod kierunkiem prof. Jana Ekiera, prof. Bronisławy Kawalli, a w klasie kameralistyki u prof. Jerzego Marchwińskiego. Po uzyskaniu dyplomu kontynuował naukę na Studium Podyplomowym u prof. Jana Ekiera. Edward Wolanin odniósł wiele sukcesów na konkursach krajowych i zagranicznych. Jeszcze w trakcie studiów został laureatem konkursów na stypendia artystyczne im. F. Chopina oraz Estrady Młodych na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1984). W XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie, jako członek polskiej ekipy, otrzymał nagrodę dla najlepszego polskiego pianisty, który nie przeszedł do III-go etapu. Trzy tygodnie po warszawskim konkursie zdobył II nagrodę na III Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Palma de Mallorca (1985). Kilka lat później (1989) został laureatem I nagrody na III Europejskim Konkursie Chopinowskim w Darmstadt, otrzymując także szereg nagród specjalnych za najlepsze wykonanie etiud, nokturnów, polonezów i mazurków. Repertuar koncertowy pianisty obejmuje dzieła kompozytorów wszystkich epok – od Domenico Scarlattiego do twórców muzyki współczesnej – szczególnie Romualda Twardowskiego. Jako solista występował z wieloma orkiestrami, m.in. Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Concerto Avenna Andrzeja Mysińskiego, NOSPR w Katowicach, grając pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, m.in. Bogusława Madeya, Jerzego Maksymiuka, Tadeusza Strugały, Antoniego Wita, Tadeusza Wojciechowskiego i Marka Pijarowskiego. Pianista bardzo chętnie koncertuje także jako kameralista, współpracując z wybitnymi artystami, jak Jerzy Artysz, Tomasz Strahl, Krzysztof i Kuba Jakowiczowie, Koncertował w wielu krajach Europy, w takich ośrodkach kulturalnych, jak Paryż, Londyn, Wiedeń (Bösendorfer-Saal), Rotterdam, Berlin (Charlottenburg, Schauspielhaus), Praga, Moskwa, a także w Japonii, Chinach, Iraku, Jordanii, Tunezji, Kuwejcie, Nigerii, Meksyku i USA. Brał udział w renomowanych Festiwalach Muzycznych: w Dusznikach-Zdroju, Słupsku, Antoninie, Mariańskich Łaźniach, Nohant, a jako kameralista także w Szlezwiku-Holsztynie i Montpellier. Edward Wolanin dokonał wielu nagrań radiowych i telewizyjnych oraz płyt z muzyką solową i kameralną. W latach 2000-2001 ukazały się dwie płyty firmy fonograficznej Dux z utworami F. Chopina. Znalazły się na nich Preludia op. 28, Mazurki op. 30 oraz transkrypcje utworów kameralnych i Allegro de concert op. 46 na fortepian i orkiestrę symfoniczną. W ostatnich latach ukazały się trzy płyty z muzyką Romualda Twardowskiego: Koncert na fortepian i orkiestrę, Mały koncert na fortepian i grupę instrumentów oraz Campane I z cyklu ,,Symfonie dzwonów” na fortepian (Acte Préalable). W 2006 roku ukazały się dwie płyty z muzyką kameralną wydane przez wytwórnię Dux: Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 24 Józefa Wieniawskiego, nagrana z Patrycją Piekutowską (nominacja do nagrody Fryderyka 2006), oraz 2 cykle pieśni Karola Szymanowskiego Rymy dziecięce op. 49 do słów Kazimiery Iłłakowiczówny i Pieśni księżniczki z baśni op. 31 do słów Zofii Szymanowskiej, nagrane z Anną Mikołajczyk. W 2007 roku ukazały się w Meksyku Sonaty na skrzypce i fortepian Johannesa Brahmsa, nagrane z Eriką Dobosiewicz dla wytwórni fonograficznej Quindecim.W lipcu 2016 roku ukazała się najnowsza płyta artysty " Rzeka EN" z utworami Chopina , Rachmaninowa i Mahlera (DUX).
Jan Popis
Skrzypaczka; solistka i kameralistka, pedagog. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Studia uwieńczone dyplomem z wyróżnieniem ukończyła w klasie prof. Romana Lasockiego otrzymując Medal Magna cum Laude za wybitne osiągnięcia dla najlepszego absolwenta UMFC (2010). W roku 2018 uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych.
Zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi (2009) a w 2006 roku otrzymała z rąk przewodniczącego Jury prof. Zakhara Brona II nagrodę i nagrodę specjalną dla najlepszego polskiego uczestnika na X Międzynarodowym Konkursie im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie. Jest również laureatką m.in. 11. Internationaler Wettewerb für Violine w Kloster Schöntal (Niemcy).
W Polsce koncertowała z orkiestrami większości filharmonii, w tym orkiestrą Filharmonii Narodowej i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Jako solistka współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami takimi jak: Mirosław Jacek Błaszczyk, Tomasz Bugaj, Czesław Grabowski, Michał Klauza, Wojciech Michniewski, Marek Pijarowski, Wojciech Rajski, Zygmunt Rychert czy Jerzy Salwarowski.
Artystka dokonała wielu światowych prawykonań utworów koncertujących, kameralnych i solowych prezentując owe dzieła zarówno na scenach polskich jak i za granicą. Od 2015 roku jest członkiem zespołu Hashtag Ensemble specjalizującego się w wykonawstwie muzyki najnowszej.
Płyty, które nagrywała wraz z innymi artystami zdobyły prestiżowe nagrody: „Musica profana 1” z kompozycjami Pawła Łukaszewskiego otrzymała nagrodę fonograficzną Fryderyk 2017 a płyta Joanny Freszel „Real Life Song” nagrodę krytyków francuskich Les Orphees d’ Or – Prix de la SACD, obydwie wydane nakładem firmy DUX.
Skrzypaczka występowała na tak ważnych festiwalach jak : Tallin Afekt Festival (Estonia 2018), Festiwal prawykonań Polska Muzyka Najnowsza w Katowicach (2013), 64. Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju (2009), Westdeutsche Rundfunk Musikfest w Mϋnster (Niemcy 2009) czy International Student Festiwal w Kyoto (Japonia, 2007) a także na większości polskich festiwali muzycznych (Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdańsk, Jelenia Góra, Zielona Góra, Częstochowa). W roku jubileuszowym UMFC Kamila Wąsik- Janiak uświetniła galowy koncert dedykowany Jego Królewskiej Mości, Księciu Walii, następcy tronu brytyjskiego – Księciu Karolowi, oraz jego małżonce, Księżnej Kornwalii – Kamili.
Artystka pracowała z wybitnymi osobowościami i pedagogami tj.: Kaja Danczowska, Igor Frołow, Tadeusz Gadzina, Marina Jaszwili, Mirosław Ławrynowicz, Krzysztof Węgrzyn, Wanda Wiłkomirska.
Kamila Wąsik-Janiak jest laureatką Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2005 i 2009), stypendystką Prezydenta Miasta Gdańska za wybitne osiągnięcia (2009) oraz laureatką prestiżowego stypendium Młoda Polska przyznawanego przez MKiDN (2007). Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta na swojej macierzystej uczelni.
Muzykolog, krytyk muzyczny, producent oraz wydawca płyt CD z muzyką klasyczną, popularyzator muzyki, radiowiec. Ukończył studia muzykologiczne na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w muzyce fortepianowej, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki interpretacji dzieł Chopina.
Przez 33 lata, od 1974 miał autorskie audycje w Polskim Radiu, gdzie również stworzył, działające do dziś wydawnictwo fonograficzne. Prowadzi wykłady na uczelniach muzycznych m.in. USA i Kanady oraz na międzynarodowych kursach interpretacji. Opracowuje hasła do encyklopedii muzycznych. Występuje w roli jurora międzynarodowych konkursów pianistycznych. Współpracuje z wieloma festiwalami, jak Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni” w Antoninie, Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego w Warszawie, także Międzynarodowy Konkurs „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy.
Otrzymał m.in. nagrodę-medal Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków dla Krytyka Muzycznego Roku (za recenzje z Konkursu Chopinowskiego), medal Gloria Artis (dwukrotnie), medal Pro Sinfoniki, medal Pro Arte im. Ignacego Jana Paderewskiego. Udziela się społecznie i jako członek Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.
Rafał Janiak
Jeden z najciekawszych dyrygentów młodego pokolenia rozpoczął swoją karierę od asystentury w Filharmonii Narodowej najpierw u boku Antoniego Wita (2012/13), a w sezonie 2013/14 Jacka Kaspszyka. Od tego czasu regularnie koncertuje z orkiestrami m.in. Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonii Juventus oraz Filharmonii Śląskiej, Krakowskiej, Lubelskiej, Łódzkiej, Bałtyckiej, Gorzowskiej, Zielonogórskiej, Podkarpackiej i Opolskiej. Repertuar artysty obejmuje dzieła symfoniczne, koncertowe a także oratoryjne. W 2011 roku zadebiutował jako dyrygent operowy prowadząc premierowe przedstawienie „Cosi fan tutte” W.A.Mozarta. W 2014 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej we współpracy z UMFC objął kierownictwo artystyczne nowej inscenizacji „Don Giovanniego” W.A.Mozarta, a w 2017 na scenie kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie „Oniegina” Czajkowskiego (współpraca z UMFC). Od 2016 roku artysta współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi, dyrygując m.in. „Barona Cygańskiego” J.Straussa a także „Turandot” Pucciniego czy wreszcie własną operę "Człowiek z Manufaktury". Od 2022 współpracuje z Operą Bałtycką dyrygując przedstawieniami "Cyrulika Sewilskiego" G.Rossiniego. Dla dyrygenta-kompozytora bliska sercu jest muzyka najnowsza. Dokonał wielu prawykonań polskich i światowych. We wrześniu 2012 zadebiutował na festiwalu „Warszawska Jesień” prowadząc koncert z udziałem orkiestry Filharmonii Narodowej, Podczas kolejnej edycji „Warszawskiej Jesieni” (2013) artysta poprowadził koncert finałowy, gdzie między innymi dokonał polskiego prawykonania "Totentanz" Thomasa Adesa. Jako asystent często współpracował z prof. Antonim Witem -swoim mentorem - w kraju i zagranicą przygotowując orkiestrę m.in. Orquesta de Navarra (Hiszpania) czy Daegu Symphony Orchestra (Korea Płd.). Obecnie jest kierownikiem artystycznym Chopin University Chamber Orchestra. Zespół powstał w 2017 a ma w swoim dorobku już kilka ważnych osiągnięć tj. kilka nagranych płyt, uświetnianie ważnych wydarzenia kulturalnych i państwowych np. wręczenie doktoratu honoris causa Arvo Partowi a w ostatnim czasie wielkie tournée po Chinach dając ponad 20 koncertów (lipiec 2019).
Posiada również bogaty repertuar koncertowy na który składają się recitale pieśni i muzyki kameralnej, dzieła oratoryjne i wokalno-instrumentalne, koncerty z zespołami muzyki dawnej(Collegium Musicum Koeln, Concerto Vocale, Il Tempo, MACV, La Fenice, Royal Baroque Ensemble, Capella Regia Polona), oraz współczesnej(Klangforum Wien, Algoritmo, Icarus, London Sinfonietta,Sinfonia Varsovia, AperOhr, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, Aukso, Ostravska Banda ).
Od 2004, po debiucie w roli Lady Macbeth w operze “Macbeth” Salvatore Sciarrino w Luzernie zaliczana jest do czołowych wykonawczyni utworów kompozytora na świecie – 2006 – 2008 –partia Izumi( specjalnie dla niej napisana) w operze “Da gelo a gelo”(Schwetzingen, Paryż, Genewa), 2008- La Malaspina w “Luci mie traditrici”(Festiwal w Salzburgu, Wiedeń), 2009 – La Malaspina w ‘Luci mie traditrici” (Madrit), “L’altro giardino” – światowa premiera – Rzym, 2010 – L’altro giardino – Suzarra, La Malaspina w operze “Luci mie traditrici” (Berlin), 2011 – specjalnie dla niej powstała partia - La Donna w operze “Superfumina” – światowa premiera - Mannheim, 2012-13- Aachen),2011 - Sciarrino dedykował jej utwór “Cantiere del poema”-światowa premiera - Citta di Castello(2012 - Warszawska Jesień, 2016 - Wiener Konzerthaus, 2020 – Scena Muzyki Nowej, Warszawa), 2012 Lady Mabeth w operze “Macbeth”( Festiwal w Salzburgu ), 2015 - La Malaspina w Luci mie traditrici( Wiener festwochen), 2016 - Donna - "Superflumina" Mannheim.2016 - La Malaspina w "Luci mie traditrici" na Festiwalu Warszawska Jesień oraz specjalnie dla niej napisany utwór kameralny "Immagina il deserto" na Biennale w Wenecji oraz w Londynie . W 2017 roku "La nuova Euridice" S. Sciarrino w Teatro alla Scala pod dyrekcją Tito Ceccheriniego, w 2020 „Voci sottovetro” w Warszawie.
Również dla niej swoją pierwszą operę skomponował Wojciech Blecharz- Transcryptum( 2013). Dariusz Przybylski z myślą o niej napisał partię Apollo w swojej operze Orfeé( 2015), a w 2017 dedykował jej oraz Klaudiuszowi Baranowi i Piotrowi Hausenplasowi Chansons d'Appollon na mezzosopran, akordeon i wiolonczelę. W 2021 – debiut reżyserski – spektakl Eroi(ne) dla Polskiej Opery Królewskiej. Odznaczona brązowym medalem Gloria Artis oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi.
Od 1999 roku prowadzi również działalność pedagogiczną. Obecnie pedagog śpiewu solowego( prof. ucz. dr hab.) na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Często zapraszana jest również do prowadzenia kursów mistrzowskich.
Wiceprezes Stowarzyszenia Dramma per Musica - organizator Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica oraz festiwalu Dramma per Musica w Warszawie
Marta Kordykiewicz
Marta Kordykiewicz jest polską wiolonczelistką, zamieszkałą w Wiedniu, zwyciężczynią i zdobywczynią dwóch nagród specjalnych na VII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej w 2013 roku. Jest laureatką konkursów ogólnokrajowych i międzynarodowych, m. in. IX Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego im. D. Danczowskiego w Poznaniu (I miejsce i nagroda specjalna) i XVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi (III miejsce). Ukończyła z wyróżnieniem OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Orkisza oraz UMFC w Warszawie w klasie prof. Tomasza Strahla i Rafała Kwiatkowskiego. Studia muzyczne kontynuowała w wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst, w klasie prof. Reinharda Latzko. Swój warsztat artystyczny doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem znakomitych pedagogów, takich jak m. in. Kazimierz Michalik, Andrzej Bauer, Arto Noras, Valentin Erben, David Geringas.
Koncertowała w wielu prestiżowych salach w Europie, jako solistka występowała m. in. z Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Narodowej oraz Sinfonią Varsovią. W 2018 roku, w ramach programu „New Masters on Tour“, miała okazję zagrać recital w amsterdamskim Concertgebouw oraz w Filharmonii w Bratysławie. Jako kameralistka współpracuje z wieloma wybitnymi muzykami, regularnie koncertuje w wiedeńskim Musikverein oraz na wielu europejskich festiwalach muzycznych. W latach 2017-2019 była asystenką na wiedeńskim uniwersytecie muzycznym, w klasie wiolonczeli prof. Stefana Kropfitscha. Od 2018 do 2021 roku była zastępczynią lidera grupy wiolonczel w Orkiestrze Opery w Grazu – Grazer Philharmoniker, a od sierpnia 2021 roku gra w wiedeńskiej Orkiestrze Austriackiego Radia – ORF Radio-Symphonieorchester (RSO) Wien.
Ma w swoim dorobku nagrania płytowe dla polskich i austriackich wytwórni płytowych, m.in. z Kwartetem Camerata, Warszawską Grupą Cellonet oraz Triem Frizzante. Była stypendystką Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Ministra Kultury i Sztuki, fundacji Pro Polonia, fundacji Pro Cello oraz banku Societe Generale.
Anna Radziejewska
Anna Radziejewska (mezzosopran) ukończyła z wyróżnieniem studia w klasie śpiewu profesora Jerzego Artysza w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych.
Występowała w wielu teatrach operowych oraz salach koncertowych Europy i Azji( m.in. Teatro alla Scala, Bayerische Staatsoper, Opera National de Paris, Grand Theatre de Geneve, Theater an der Wien, Luzernertheater, Opera w Kolonii, WDR Concert Hall Kolonia, Grand Theatre Aix-en provence, Vlaamse Opera, Opera National du Rhin , Nationaltheater Mannheim, Teatro Zarzuela Madrit, Freiburg Theater, Tokio Bunka Kaikan, Shanghai Symphony Concert Hall, Wuhan Quintai Concert Hall, Beijing Concert Hall, Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie, Polska Opera Królewska, Het Concertgebouww Amsterdamie, Konzerthaus w Wiedniu, Citè de la musique w Paryżu, Filharmonia w Kolonii, De Singel w Antwerpii, na festiwalach -Tongyeong International Music Festival ( TIMF), Holland Festival, Maerz Festival Berlin, Wiener Festwochen , Salzburg Festspiele, Biennale Musica Wenecja, Schwetzingen Festival, Warszawska Jesień, NODO Festival, Ostrava Days) współpracując z takimi dyrygentami jak : Harry Bicket ,Ivor Bolton, Attilio Cremonesi , Andreas Spering , Paolo Carignani, Emilio Pomarico, Michel Tabachnik, Jean Christoph Spinosi, Friedemann Layer, Maximiano Valdés, Jean Tubery, Sebastien Rouland, Johannes Debus, Tito Ceccherini, Beat Furrer, Daniel Grossman, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Jacek Kasprzyk, Marco Angius, Evan Christ, Marek Moś, Ryszard Zimak, Lilianna Stawarz, Władysław Kłosiewicz, Zbigniew Graca, Ruben Silva, Kai Bumann, Przemysław Fiugajski, Dawid Runtz, Lilianna Krych.
Kreowała role w inscenizacjach m.in takich twórców jak: Trisha Brown( Sciarrino - Izumi), Robert Carsen( Handel - Ruggiero, Janacek - Varvara), Rebbeca Horn( Sciarrino - La Malaspina), Achim Freyer( Sciarrrino - La Malaspina), Vincent Boussard( Mascagni - Beppe), Ludger Engels(Sciarrino - Donna, Mozart - Cecilio, Handel - Rinaldo, Monteverdi - Penelope), Andrea Schwalbach( Sciarrino -Donna) , Mariusz Treliński( Puccini - Kate, Sikora - Bona),Katharina Thoma( Mozart - Annio), Ryszard Peryt( Handel - Rinaldo, Mozart -Giuditta, Dorabella, Cecilio,Rossini - Pippo, Czajkowski - Olga, Straszny Dwór - Jadwiga), Maciej Prus( Rossini - Tankred) , Jitka Stokalska( Rossini - Rosina, Angelina, Isabela, Mozart – Dorabella. Ramiro), Marek Weiss( Handel - Giulio Cesare), Jacek Tyski ( Haendel - Ruggiero, Sognando la morte),Natalia Kozłowska( Handel - Agrippina, Vivaldi - Farnace), Reinhild Hoffmann ( Sciarrino - Lady Macbeth), Pia Partum( Sciarrino - La Malaspina)Miron Hackenbeck( Nemtsev - Gisele), Joachim Schloemer( Les larmes du ciel, Engel der verzwieiflung,Nostalgia), Pia Partum( Sciarrino – La Malaspina), Kamila Siwińska ( Britten – Lucretia), Jarosław Kilian ( Haendel – Rinaldo).
Marek Wroniszewski
Zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Związany z tą instytucją od października 2017 r., początkowo jako asystent dyrygenta, następnie kierownik orkiestry. Asystował wielu wybitnym dyrygentom, takim jak: Michaił Jurowski (nagranie i współczesne światowe prawykonanie opery Antona Rubinsteina Mojżesz), Gabriel Chmura, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Boreyko, Piotr Gajewski. Współpracuje także z wieloma solistami, m.in. Zakhar Bron, Vadim Repin, Piotr Pławner, Kevin Kenner, Krzysztof Meisinger, Klaudiusz Baran, Joanna Marcinkowska. Półfinalista i laureat nagród dla najlepszego polskiego uczestnika na X Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz finalista VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku. Współpracuje z Filharmonią Śląską, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Lubelską, Filharmonią Świętokrzyską, Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Orkiestrą Symfoniczną w Zamościu, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. W 2016 r. wraz z orkiestrą Capella Thoruniensis nagrał płytę z utworami Artura Banaszkiewicza. Studia z dyrygentury symfoniczno-operowej rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w której otrzymał licencjat w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt, następnie ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie prof. Mirosława Jacka Błaszczyka. Ponadto uzyskał dyplomy magistra sztuki w specjalnościach fortepian i fagot w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2017 r. został uhonorowany Medalem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków „Za zasługi dla muzyki polskiej”.
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Orkiestra zrealizowała szereg rejestracji płytowych, radiowych oraz telewizyjnych dla Universal Music, CD Accord, DUX, Polskiego Radia, Albany Records, TVP Kultura, Warner Classics. Szczególne miejsce w dyskografii Orkiestry zajmują dwie płyty z repertuarem symfonicznym: Schubert (2008) i Czajkowski (2010), zarejestrowane pod batutą Jerzego Semkowa. Ważną pozycję zajmują w niej również płyty z muzyką Krzysztofa Pendereckiego pod jego dyrekcją – komplet symfonii (2010–2012) oraz płyty z koncertami solowymi (2014–2019). Wybrane wydawnictwa z tej serii zostały uhonorowane wyróżnieniami, m.in. nagrodą International Classical Music Award (2014 i 2016), nagrodą muzyczną Fryderyk w kategorii Album Roku – Muzyka Koncertująca (2021). W repertuarze utrwalonym przez Orkiestrę na płytach znajduje się także muzyka wielu innych polskich kompozytorów, m.in.: Fryderyka Chopina, Grażyny Bacewicz, Zygmunta Stojowskiego, Józefa Kofflera, Karola Kurpińskiego, Romana Palestra, Henryka Wieniawskiego, Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Meyera, Stanisława Moryto, Romana Statkowskiego, Antoniego Szałowskiego, Piotra Mossa.
Orkiestra występowała na wielu estradach koncertowych oraz podczas licznych festiwali w Polsce i za granicą: w Austrii (Musikverein), Chinach (National Grand Theater), Francji (Grand Auditorium UNESCO, Palais de la Musique et des Congrès), Hiszpanii (Auditorio Nacional de Música), Niemczech (Konzerthaus), Portugalii (Grande Auditório), Włoszech, Szwajcarii, na Litwie i Ukrainie.
Od kwietnia 2009 r. Orkiestra jest członkiem Europejskiej Federacji Narodowych Orkiestr Młodzieżowych, a od września 2018 r. Zrzeszenia Filharmonii Polskich. W latach 2013-2020 Krzysztof Penderecki był honorowym patronem artystycznym orkiestry. W październiku 2018 Orkiestra oficjalnie przyjęła imię Jerzego Semkowa.
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich. Utworzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na mocy rozporządzenia z 1 października 2007 r. jest państwową instytucją artystyczną. Głównym jej celem jest stworzenie młodym muzykom szansy na debiut orkiestrowy i przygotowanie ich do pracy w podobnych zespołach zawodowych. W skład Orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci akademii muzycznych, którzy nie ukończyli 30 lat.
Sinfonia Iuventus rozpoczęła działalność artystyczną w czerwcu 2008 r. Współpracowała z wieloma uznanymi dyrygentami, takimi jak: Jerzy Semkow, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Antoni Wit, Tadeusz Strugała, John Axelrod, Charles Dutoit, Agnieszka Duczmal, Nicolae Moldoveanu, Juozas Domarkas, Grzegorz Nowak, Jerzy Maksymiuk, Michaił Jurowski, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Boreyko, Marek Pijarowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, George Tchitchinadze, Evgeny Volynsky, Gerd Schaller, Eugene Tzigane, Massimiliano Caldi, Andriy Yurkevych, Ruben Silva, Paweł Przytocki, Paul Esswood, Piotr Sułkowski, Tadeusz Wojciechowski, Monika Wolińska, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Łukasz Borowicz, Krzysztof Herdzin oraz solistami, wśród których byli m.in. Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Paleczny, Ivan Monighetti, Zakhar Bron, Krzysztof Jakowicz, Daniel Stabrawa, Paweł Kowalski, Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna, Tatiana Szebanowa, Janusz Olejniczak, Jonathan Plowright, Abdel Rahman El Bacha, Eugen Indjic, Krzysztof Jabłoński, Olga Pasiecznik, Jadwiga Rappé, Vadim Repin, Jan Stanienda, Tomasz Strahl, Jakub Haufa, Łukasz Długosz, Alena Baeva, Leszek Możdżer, Yulianna Avdeeva, Bomsori Kim, Agata Szymczewska, Jakub Jakowicz, Piotr Pławner, Patrycja Piekutowska, Łukasz Kuropaczewski, José Torres, Adam Bałdych, Mateusz Smoczyński.
POZNAJ ARTYSTÓW FESTIWALU